• 0312 219 48 80
  • info@baskentdenetim.com.tr
  • ANASAYFA
  • KURUMSAL
    • Hakkımızda
    • Vizyonumuz
    • Misyonumuz
    • Ekibimiz
  • HİZMETLERİMİZ
    • Bağımsız Denetim
    • Hile Denetimi
    • İç Denetim
    • Kooperatiflerde Dış Denetim
    • Dernek/Vakıf Denetimleri
    • Siyasi Partilerin Mali Denetimi
    • Eğitim
    • Danışmanlık
  • EĞİTİMLER
    • SÖZLEŞMEDEN RAPORA BAĞIMSIZ DENETİM
    • HİLE VE SUSİTİMAL DENETÇİLİĞİ EĞİTİMLERİ
    • KOOPERATİFÇİLİK MEVZUATI EĞİTİMLERİ
    • BELEDİYE / BELEDİYE ŞİRKETLERİ MEVZUATI EĞİTİMLERİ
    • DERNEK/VAKIF MEVZUATI EĞİTİMLERİ
    • SİYASİ PARTİLER MALİ MEVZUAT EĞİTİMLERİ
    • VERGİ/MUHASEBE MEVZUATI EĞİTİMLERİ
    • ODA VE BORSALAR MEVZUATI EĞİTİMLERİ
  • MAKALELER
  • İLETİŞİM

BAĞIMSIZ DENETİMİN FAYDALARI

Bağımsız denetim; işletmelerin yıllık finansal tablo ve diğer finansal bilgilerinin, bu tablo ve bilgiler için belirlenen kriterlere uygunluğu ve doğruluğu hususunda, makul güvence sağlayacak yeterli ve uygun bağımsız denetim kanıtlarının elde edilmesi amacıyla, genel kabul görmüş bağımsız denetim standartlarında öngörülen gerekli tüm bağımsız denetim tekniklerinin uygulanarak, defter, kayıt ve belgeler üzerinden denetlenmesi ve değerlendirilerek rapora bağlanmasını ifade etmektedir.

Finansal tabloların bağımsız denetiminin amacı; finansal tabloların finansal raporlama standartları doğrultusunda bir işletmenin finansal durumunu ve faaliyet sonuçlarını tüm önemli yönleriyle gerçeğe uygun ve doğru bir biçimde gösterip göstermediği konusunda bağımsız denetçinin görüş bildirmesini sağlamaktır.

Dünya ticaretindeki gelişmeler, bunların ulusal piyasalara etkileri, dünyada sınırların ticaret açısından hemen hemen ortadan kalkması, beraberinde daha fazla finansal risk, yolsuzluk olaylarını da getirmiştir. Bütün bu gelişmeler bağımsız denetimin önemini daha da arttırmıştır.

Dünyada ekonomik ve teknolojik gelişmelerin artmasıyla beraber küresel ölçekli büyük şirketler ortaya çıkmış olup bu şirketlerin işlem hacmi artmış ve finansal işlemleri ise daha karmaşık hale gelmiştir.

Bununla birlikte küresel büyüklükteki şirketlerde yaşanan yolsuzluk olayları bağımsız denetimin önemini ortay çıkardığı gibi yolsuzluğun sadece kamu sektöründe yaşanmadığı özel sektörde de yaşandığı gerçeğini ortay çıkarmıştır.

Hatta yolsuzluk için öteden beri yapılmakta olan “ Kamu gücünün kişisel çıkarlar için yasa dışı kullanımı” şeklindeki tanımdaki KAMU kavramı çıkarılmış ve yerine “ emanet edilmiş yetkinin kişisel çıkarlar için yasa dışı kullanımı” şekline dönüştürülmüştür.

Dünyada meydana gelen büyük şirket yolsuzlukları dikkatleri BAĞIMSIZ DENETİME çekiştir.

Bu yüzden şirketlerin bir dış denetçiye yani bağımsız denetçi tarafından denetlenmesi gerekmektedir.

Global dünyada karar vericilerin istedikleri bilgiye ilk elden ulaşmaları imkânsıza yakındır. Bilgi başka kişilerden elde edildiğinde ise kasten ya da kasıtsız olarak yanlış beyan edilme olasılığı yükselir.

Bilgi riskini azaltmak için bilgiyi talep edenin yapabileceği üç şey vardır:

  • İstediği bilgiyi kendi başına elde edip kontrol etmek,
  • Karşı tarafa güvenmek
  • Bağımsız denetim görüşüne başvurmak.

Denetim yapılmasını gerektiren en önemli unsur, finansal nitelikli bilgilerin doğru ve güvenilir olup olmadığının tespit edilmesi ihtiyacıdır.

Sonuç olarak Bağımsız Denetimin, yalnızca mevzuattan kaynaklı zorunluluk olarak görülmemesi işletmelerin yararına olacaktır.

1-BAĞIMSIZ DENETİMİN FAYDALARI

Bağımsız denetimin, hem denetlenen firmaya, hem de kamuya ve devlete çok sayıda yararları söz konusudur.

Bunlar;

  • Yönetime doğru bilgi akışı sağlar.
  • Yönetime mali tablolarla ilgili olarak tahmin ve analiz yapmasında, geleceğe ait sağlıklı kararlar almasında yardımcı olur.
  • Finansal tabloların gerçeği yansıtıp yansıtmadığını gösterir.
  • İşletme yönetimi ve çalışanlarının hile yapmasının önlenmesine yardımcı olur.
  • Bağımsız denetimden geçmiş mali tablolar ile işletmenin düşük maliyetli finansman bulması kolaylaşır.
  • Bağımsız dış denetimden geçen bir şirkette tüm ortakların haklan daha iyi korunmuş olur.
  • İç kontrol sisteminin etkinliğini sağlar
  • İşletme faaliyetlerinin yasal düzenlemelere uyguluğunu araştırır, uygunsuzluk varsa düzeltir.
  • Kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını sağlar

2- BAĞIMSIZ DENETİMDEN KİMLER FAYDALANIR?

Bağımsız denetim kanunların, yönetmeliklerin, standartların işletmelere dayattığı bir zorunluluk değil aksine günümüz işletmeleri için vazgeçilemez bir ihtiyaçtır.

Şeffaf, açık ve anlaşılır bilgi en değerli bilgidir ve bu da ancak bağımsız denetimle mümkündür.

Aşağıdakilere doğru ve güvenilir bilgi sağlamak için bağımsız denetim gereklidir.

  • Şirket Yönetimi
  • Hissedarlar
  • Çalışanlar
  • Kredi Verenler
  • Yatırımcılar
  • Kamu kurumları (KGK,BDDK, SPK)

3-BAĞIMSIZ DENETİM YAPTIRMAMANIN SONUÇLARI

6102 Sayılı TTK’nın denetime ilişkin hükümlerine göre bağımsız denetime tabi olduğu halde bağımsız denetim yaptırmamanın sonuçları (müeyyideleri) aşağıda belirtilmiştir.

  • 1. Denetime tabi olanlar, hazırlanmış olan finansal tablolarının denetimden geçip geçmediğini, denetimden geçmiş ise denetçi görüşünü ilgili finansal tablonun başlığında açıkça belirtmek zorundadır. Bu hüküm, yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu için de uygulanır.
  • 2. Denetime tabi olduğu hâlde, denetlettirilmemiş finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu, düzenlenmemiş hükmündedir (TTK Md. 397/2).
  • 3. Finansal tabloların ve yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporunun düzenlenmemiş sayılması aşağıdaki sonuçları doğurmaktadır.
    • Tabloların genel kurul tarafından incelenmesi, tartışılması ve ibrası söz konusu olmaz.
    • Şirketin, Kar dağıtmasına, Sermaye artırmasına ve Sermaye azaltmasına Engel olur.
    • Finansman sağlayan şirketlere mali tablolar sunulamaz. Bu durum kredilendirmeyi etkiler. Mali tablolar YMM ve SMMM’ler tarafından onaylanamaz.
  • 4. Denetçi seçilmemesinden doğacak zararlardan yönetim kurulu sorumlu olur.
  • 5. Seçilen denetçinin bağımsız denetime tabi şirketlere ait internet siteleri üzerinden duyurulmaması durumunda TTK’nın 562/12. maddesi gereği 1524. maddede öngörülen internet sitesini oluşturmayan şirketlerin yönetim organı üyeleri, yüz günden üçyüz güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır (Para cezası günlük 20 TL -100 TL olup 300 gün için 6.000 TL – 30.000 TL dir -TCK Md. 52/1-2).

29.01.2024

MENÜ
  • Anasayfa
  • Kurumsal
  • Hizmetlerimiz
  • Makaleler
  • İletişim
HİZMETLERİMİZ
  • Bağımsız Denetim
  • Hile Denetimi
  • İç Denetim
  • Kooperatiflerde Dış Denetim
  • Dernek/Vakıf Denetimleri
  • Siyasi Partilerin Mali Denetimi
  • Eğitim
  • Danışmanlık
İLETİŞİM BİLGİLERİ
  • Mustafa Kemal mahallesi 2157. Sokak No: 13/3 Çankaya/Ankara
  • 0312 219 48 80
  • info@baskentdenetim.com.tr
SOSYAL MEDYA
©2023 BAŞKENT BAĞIMSIZ DENETİM VE DANIŞMANLIK A.Ş.
3N BİLİŞİM